De Barong

Dinsdag 10 juli 2018

Barong is één van de Balinese dansen uitgevoerd op Bali in Indonesië. Ook is Barong de naam van de Koning van de Geesten, de leider van de goede krachten in de Balinese mythologie. De dans is gebaseerd op de eeuwigdurende strijd tussen het Goede en het Kwade. De dans wordt uitgevoerd door de leeuw-draak Barong (het Goede) en Rangda de heks (het Kwade). Er worden mudra's (handgebaren) gebruikt. 
Begeleid door gamelanmuziek trekt Rangda (het Kwade) zich meestal terug. Op Bali heeft elke dans een sociale en religieuze achtergrond. Hiervan is de Barong dans, een drama, een klassiek voorbeeld. De maskers en de kostuums zitten vol met symboliek.

De Barong dans wordt uitgevoerd wanneer er ziekte of tegenslag in het dorp heerst en is dan ook bedoeld om deze ‘kwade machten’ te verdrijven. De mensen verzamelen zich bij de dodentempel, de Pura Dalem. Vrouwen nemen offergaven mee. Bij de tempel worden parasols gebruikt. Als er ziekte of tegenslag in het dorp heerst, wordt de dans uitgevoerd. Boze geesten en demonen komen uit de richting van de zee naar het dorp. 
Door het verhaal over de weduwe Rangda en Barong opnieuw af te spelen, wordt de harmonie in de kosmos bevestigd. De strijd zal onbeslist eindigen.

In elk deel van het eiland Bali vragen bewoners de geest om de bescherming van het land en de bossen. Er zijn verschillende soorten Barongs. De naam van de dans is afhankelijk van het masker, dat de Barong, de hoofdpersoon, draagt. De Barong wordt in verschillende regio's omschreven als een ander dier:

een wild zwijn

een tijger

een slang

een draak

een leeuw

De Barong is een figuur, die wordt gebruikt om het kwaad te verdrijven. 
De Barong wordt meestal gespeeld door twee mannen, die een griezelige leeuwenmasker dragen. Hij ratelt voortdurend uit zijn mond en belichaamt het goede. Zijn tegenstander is de boze heks Rangda met angstaanjagende ogen en haar. De dans is bedoeld om kwade machten te verdrijven.

Een goede verklaring voor de betekenis van het woord Barong is er niet. Wel heeft de Barong een tweede naam, namelijk Banaspati Raja (Heer van de jungle). De klassieke Barong, is de Barong Keket. Deze correspondeert niet met een dier. 
Hiernaast bestaan er nog twee andere vormen: Barong Berutuk (jonge mannen, gehuld in bananenbladeren met een masker op) en de Barung Landung (twee reuzepoppen, die een dialoog uitvoeren en volksliedjes zingen).
Het verhaal:

Het verhaal gaat dat Rangda, moeder van Erlangga, de koning van Bali, in de 10e eeuw werd veroordeeld door Erlangga’s vader omdat ze zwarte magie beoefende. Nadat ze weduwe werd, riep ze alle kwade geesten van de jungle op en droeg hen op Erlangga te verslaan. Er ontstond een heftig gevecht, maar Rangda en haar zwarte magische troepen waren te sterk en Erlangga moest daarom de hulp van Barong oproepen. Barong besloot Erlangga en zijn soldaten te helpen, maar Rangda verzon een spreuk waardoor de soldaten zichzelf door middel van een kris (soort zwaard) wilde doden. Barong bedacht ook een spreuk waarmee hij de lichamen van de soldaten bestand maakte voor de scherpe kris. Hij won en Rangda vluchtte.


Over de oorsprong van de Barong is men het nog niet eens. Er bestaan verschillende legendes hierover, waarvan er twee volgen:

1) De eerste Barong waar iets over bekend is, houdt verband met Bedulu, dat toen mogelijk de hoofdstad was van Bali. Deze Barong moest van de goden worden gemaakt om het land van de pest te bevrijden. 
Op Galungan (de grootste Balische feestdag) moest deze Barong rondgaan om offers en geld te ontvangen.

2) In een ander verhaal wordt de Barong verbonden met de demoon Jero Gede' Mecaling. Deze kwam in de vorm van een Barong met zijn volgelingen om alles daar te vernietigen. Een priester zei toen, dat alleen zo'n zelfde Barong met volgelingen hen kon verjagen. Dit geschiedde en tot nu toe zou de Barong dus gebruikt worden om ziekte en kwade machten te verdrijven.

BRON:BALITOURISME.

 

 

 

 

 


Alles over Batik

Dinsdag 10 juli 2018

De Tokèh Vertelt

 

Batik is een decoratietechniek waarbij met een tjantik (waspen) of tjap (stempel) vloeibare was in patronen op textiel wordt aangebracht. Als het stuk stof in een verfbad wordt ondergedompeld, hecht de verf zich aan de blootgestelde delen. Met behulp van herhalingen van dit proces is men in staat een veelkleurig doek te vervaardigen. Batik is wereldwijd altijd al een handelsproduct geweest. Maar nergens ter wereld heeft de batikkunst zich tot een zo hoog niveau kunnen ontwikkelen als in Java. De Verenigde Oost-Indische Compagnie heeft de basis hiervoor gelegd door batik te importeren uit India.

Toen in 1799 de VOC werd opgeheven kwam daarmee een abrupte stop aan de import van textiel. Hierdoor ontstond er een markt ontstond voor de eigen batikindustrie. Met grote steun van de Javaanse adel kon het niveau van de batikkunst in de negentiende eeuw ongekende hoogten bereiken. De batikontwerpen zijn in de loop der eeuwen onder andere beïnvloed door het hindoeïsme, de islam en Nederlandse ontwerpers. Chinese handelaren legden later een basis voor de commerciële batikindustrie van het land.

Nadat Indonesië onafhankelijkheid halverwege de 20e eeuw werd, moedigde Soekarno de creatie van een nieuwe batikstijl aan: Batik Indonesia. Hierin werden de verschillende stijlen van Yogyakarta, Surakarta en de noordkust van Java gecombineerd. Kenmerkend was het heldere kleurgebruik en de soms totaal nieuwe ontwerpen. Tijdens Sukarno's bewind werd batik als de nationale klederdracht van Indonesië uitgeroepen. Batik Indonesia wordt ook Batik Modern genoemd.

Tegenwoordig is de batikindustrie in Java nog steeds zeer belangrijk. Je ziet de batikontwerpen overal op Java terug in traditionele jurken, uniformen, sarongs, tassen, hoeden, tafelkleden, servetjes, schilderingen, decoraties, enzovoort.

Batik wordt tegenwoordig gedragen om verschillende redenen. Zo kun je batik casual dragen, bij formele gelegenheden of bij traditionele gelegenheden. Met de traditionele batik kun je aantonen binnen welke rang of stand je behoort binnen de samenleving, van welke generatie je bent, en tot welke familie je behoort. In bepaalde gebieden domineert de voorkeur voor bepaalde ontwerpen.

De ontwerpen uit Centraal-Java, met name Yogyakarta en Solo, zijn beïnvloed door traditionele patronen en kleuren. De traditionele kleuren die gebruikt worden zijn bruin, indigo en blauw. Bij de noordkust van Java, in de buurt van Pekalongan en Cirebon, zijn de batikontwerpen weer sterk beïnvloed door de Chinese cultuur wat zich uit in een feller kleurgebruik, en meer complexe bloem- en wolkmotieven. Bij haute couture designs worden de batikontwerpen aangebracht op zijde, een tijdrovend proces wat maanden kan duren en daarom ook zeer kostbaar en duur is:
BRON:WWW.INDONESIË.NL